tisdag 14 april 2009

Övertröttheten - en av småbarnsförälderns värsta fiende...

Ja...sitter nu här efter ca 45 minuters kämpande att få Rio att somna in. En förmiddagslur som är MYCKET nödvändig. Men jag var för sen..det hann rinna över i bägaren om man säger så. Detta resulterade i en mycket grinig Rio, en liten krabat som är jätte jätte trött, men vägrar att slappna av. Provar med allt, vagga, sjunga, tutta, dansa och nynna - allt utan resultat, jo i och för sig bara gråt. Han kommer så långt att ögonen är nedfällda och är precis på väg att somna, när han liksom tyckt komma på "oj, jag håller på att somna, vakna nu!" Sen börjar det om.... Fick nu lov att göra en drastisk åtgärd, då jag mitt i allt började att skratta högt, flyga flygplan med Rio, sjunga roliga sånger och lägga honom i gymmet. Han blev helt tyst, såg lite chockad ut... Sen, efter 5 min började vi om igen, la oss i sängen båda två, jag killade honommpå huvudet, nynnade lite och ja, nu sover han! Alltså det här med övertrötthet är lurigt. man måste verkligen fånga grabben i rätt sova läge, annars blir det jobbigt för både han och oss.... Men ack så svårt det är att hitta den signalen.....

I natt har Rio i alla fall sovit som en liten stock. Han somna vid 20, fick mat av mig vid 02.30 och 06.00. Sov sedan till 07.00. Skönt att han börjar sova bra på nätterna igen! Peppar peppar.... Nu ska vi snart knalla iväg till BVC och göra en vägning och mätning - spännande. Uppdatering: Rio väger idag 7460 g och är hela 64.5 cm lång! Han följer sina kurvor utomordentligt perfekt! Tror dock han väger lite lite mindre, för nu när vi kom hem bjöd han mig på en stor överraskning i blöjan. Därför har vi nu badat och ligger nu och sussar så skönt i sängen!

Kvällsmys med pappa!

Inga kommentarer: