måndag 29 december 2008

mina sköna killar!



Idag har magnus installerat en termometer ute så att vi kan se hur kallt det är!
Rio har också börjat träna - fick ett finfint babygym av sin far igår! Jätteroligt!

Igår hade Rio sin andra skrikkväll. Huga så jobbig han var,.....ville lite för mycket vid bröstet, han sög dåligt, vilket resulterade i att han knappt fick någon mat och han blev urförbannad. Skrek som bara den, och jag grinade i floder...., men efter en insats från farmor och teknikövningar för rapning, så somnade vi skönt vid 22.00 och vaknade vid 08.00. Hade då bara ammat i ca 30 min i 05.00 tiden! Älskade RIO!!!!


3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh gud jag började nästan gråta av nostalgi av det jobbiga slaget då jag läste ditt inlägg.
Minns så väl dom få gånger som Lou skrek sådär fruktansvärt och man satt där och försökte få in bröstet men hon blev bara argare och argare. Och jag blev stressad och "släppte" inte mjölken och bara grät.
Då fick jag verkligen sitta och blunda..andas djupt och visualisera hur mjölken började rinna..och efter ett tag så kändes det där lilla brännande pirret då mjölken kommer. Har du börjat känna det än? Utdrivningsreflexen? Det kan bränna till ganska ordentligt precis då mjölken börjar rinna. Utdrivningsreflexen kan vara jättekänslig mot stress, så ett tips om det inte rinner till är att andas djupt och tänka att mjölken rinner..reflexen styrs av hormonet oxytocin så det är väldigt lätt att blockera om man själv är stressad eller ledsen. Sen kan det va bra att tänka på, om man vill amma, att det är lite vanskligt att ge flaska då barnet kan vänja sig vid att mjölken kommer på en gång och bli lite "lat" och inte orkar suga nog hårt och länge på bröstet för att det ska hinna rinna till. Men bara man vet om hur mjölkutdrivningen fungerar så brukar det lösa sig!:)


Från amningshjälpens hemsida:
"Krångel med utdrivningsreflexen kan dyka upp när som helst under amningen. Det kan oroa mamman eftersom det verkar som om mjölken har tagit slut – sinat! Att få mjölken att upphöra är dock en mycket lång procedur och fysiologiskt omöjligt att det sker från en dag till en annan. "

Nu blev det lite väl långt här men jag brinner ju verkligen för amningen, så du får verkligen säga ifrån om du inte vill ha råden:) Jag tycker bara det är bra att så många som möjligt vet om hur amningen funkar och vad som egentligen påverkar. Det är tyvärr så liten kunskap om amning generellt, det som är så gott och bra! Och friska barn får man!;)

.. sa...

Hejsan! Kanonbra tips! Jag är jättetacksam! Han blir så ivrig ibland...och jag blir lite nervös - och inte minst stressad. Ska försöka som du sa nästa gång det händer (om det händer) Annars fungerar amningen finfint!Vet inte varför det blev så knasigt igår, lite idag också.

Vet inte om jag känt av utdrivningsreflexsen, ska försöka känna efter.Men mjölk har jag i alla fall, har fryst ner massor....

kram kram

Anonym sa...

Härligt att det går bra med amningen!
Och låt inte folk "lura" dig att du har lite mjölk eller liknande om Rio är lite kinkig ibland, för jag vet att många är snabba på att sätta tvivel i en då det gäller amningen. Oftast dom som inte har en aning om hur amning fungerar. Ofta dom äldre också som ofta frågar "men har du nog med mjölk" :)

Tex så kan du alltid dra upp din mjölkproduktion genom att amma mer, mer sug stimulerar till mer mjölk. Det är Väldigt ovanligt att mjölken sinar, det beror oftast på stress eller att man innerst inne kanske inte vill amma, eller att man tror att man inte räcker till då barnet är i gnälligare faser och börjar ge ersättning - vilket innebär färre bröstmål - vilket innebär mindre mjölk..du fattar:)

Rio kommer ju att komma i flera "ökningsperioder" då han behöver äta mer just för att han ska reglera produktionen i dina bröst. Ökningsperioderna kan va rätt jobbiga med täta amningar både på dag och natt och en lite gnälligare älskling:)

Jag kände inte heller av utdrivningen de första veckorna men efter ett tag känns det ordentligt, iaf för mig. Det är en ganska skön känsla faktist..haha, brösten liksom spänner till och så bränner det..du kommer känna exakt då mjölken kommer. Det tyckte jag va ganska bra för då fick jag som en måttstock på om jag var spänd eller stressad, för släppte jag inte mjölken satte jag mig bara och djupandades som sagt, och så tog det nån minut så kom den där brännande känslan!:)

Amning är ju sååå praktiskt, tänk, du slipper dra med dig Nåt annat än blöjor i flera månaders tid! Det enda ni behöver är dina goda tissar!:) Jag tog aldrig med mig mat till Lou fören hon va runt 8-9 månader då vi va ute för hon klarade sig gott på mjölken. Det är ju också en stor missuppfattning bland många, att mjölken slutar fungera som mat vid 6 månader, det är skitsnack, man kan helamma i ett år utan annan mat i princip och det räcker bra. Jag helammade Lou..dvs gav henne inga smakisar eller annan mat fören hon va 6 månader. Hon slutade amma nu vid 1,5 fast nån gång då och då vill hon ända "maka lite tissseee" som hon säger:)

Jag hade ju bestämt mig att iaf försöka amma tills hon var 1 år. Och så hade jag fått för mig att när hon kunde be om bröstet själv, då skulle jag sluta. Vet inte varför men så tänkte jag då. Men sen inser man ju, att dom har ju bett om bröstet ända sen dom föddes, skillnaden är bara att dom kan uttrycka det i ord då dom blir äldre. Och eftersom jag hade sån fruktansvärt jobbigt amning de första 6 månaderna, så kändes det ju som min lustfyllda amning började då..så när det väl var härligt och mysigt att amma, så ville jag ju inte sluta!:)

Om du har frågor, tvivel eller är ledsen över amningen så ring bara ring! När som helst!
Och www.amningshjalpen.se är ju också en bra sida!

Nu blev det långt igen..jag och min amning..haha!

Åhh nu vill vi träffa eeeerr!!